Tennisarmbandet är här – säg hej till Elise

Äntligen, äntligen, äntligen. Efter många månaders jobb kan vi äntligen lansera detta drömsmycke. Drömsmycke i ordets rätta bemärkelse, då jag drömt om att äga precis ett sådant här i många år! Att nu ha skapat ett eget – i mina ögon alldeles perfekt – det är verkligen en dröm som går i uppfyllelse. Ett handgjort, exklusivt, klassiskt tennisarmband i 18k vitt guld… Ja, eller i gult guld. Efter många turer valde jag att även göra en liten upplaga i gult guld, för att det blev så fantastiskt fint. Älskar ju att bära mina ihop, och när det slutgiltiga provet på gult guld kom – och jag såg att det ju inte alls blev så ”guldigt” utan bara perfekt gnistrande, så fick det bli så. Följ ditt hjärta, Ebba, kör.

Tennisarmbandet Elise är skapat med noga utvalda naturliga diamanter i 0,03 ct/styck. Diamanterna är Top Wesselton (precis som i alla övriga smycken i Ebba von Sydow Jewelry), sällsynt vit, och varje sten är verkligen omsorgsfullt utvald för hand, av oss. Tåld att understrykas, med tanke på att jag vet hur mycket jobb som ligger bakom den här processen…

Elise döpte jag det till, efter mammas mormor: Ingrid Elise Alvilde. Jag har döpt alla smycken efter starka kvinnor i min familj och då blev det ju till slut självklart att döpa tennisarmbandet efter förebilden Elise, eller ”Tullan” som hon kallades av alla. Hon var en skicklig skulptris, konstnär och gift med mammas morfar, skeppsbyggaren Ernst August Hedén. Dotter till en sjökapten, född som Tullan Soot-Tisell i Göteborg där hon sedan bodde tillsammans med maken Ernst August – ja, det finns en fin bok om detta dåtidens superpar, som mammas kusiner har skrivit och som jag måste läsa om.

Ja, nu hoppas jag att mina kära tennisarmband hittar hem till de som liksom jag längtat efter livets vackraste smycke – en perfekt gåva, just för livet. Det är ju en svårslaget tidlös design med diamanter infattade längs med hela bandet. Längden på armbandet är 18,5 cm vilket är den mest gångbara längden, som passar de allra flesta (och den som jag själv bär).

Det är personligt efter smak och känsla hur du vill att ditt armband ska sitta. Mät gärna med ett måttband, tumregeln är att du ungefär ska få in ett finger mellan armband och handled. Rätt mått på ett tennisarmband brukar vara handledens omkrets + 1,3 – 1,5 cm. Du är också varmt välkommen till Karlavägen 67 och Bookbinders Design om du vill prova! Där kan du också hämta upp din order, om du föredrar det.

…Och det är som sagt ett maffigt hantverk detta. Vi infattar alla diamanterna för hand, putsar, behandlar och slutkontrollerar armbandet på vår egen verkstad för att säkerställa absolut bästa kvalitet och hållbarhet.

Har fått frågor om storlek också! Vi justerar gärna ditt armband så det blir perfekt för dig, hos vår guldsmed, till en kostnad av 2500 SEK. Du får det hantverksmässigt gjort och får givetvis med de överblivna stenarna tillbaka. Maila oss på [email protected] för att beställa detta, med ditt ordernummer, efter att du lagt din order. Du kan givetvis göra det hos guldsmed själv, se bara till att det blir hantverksmässigt gjort – och ta väl hand om ditt tennisarmband. Det är inget ”slit och släng / varje dag”-smycke (av naturliga skäl, samma för alla tennisarmband eftersom det är diamanter hela vägen runt) så vårda det väl, förvara det alltid i sin box när du inte bär det. Att träna i det skulle jag till exempel inte rekommendera, på samma sätt som du inte ska träna med exempelvis diamantringar. Framför allt, njut av ditt vackra smycke och älska det!

Ja, all information hittar du på Ebba Jewelry-sidan men här kommer ändå en kort sammanfattning:

Material: 18k vitguld
Längd: 18,5 cm
Sten: Briljantslipade naturliga diamanter
Kvalitet: Top Wesselton / TW Si 1-2.
Totalvikt: 2,2 – 2,35 / armband

…Här bär jag alltså Elise i vitt guld och i gult guld, tillsammans med signaturarmbandet Marianne i vitt guld (så snyggt ihop). Tycker verkligen att det lyfter vilken look som helst. Och blir lika glad VARJE gång någon frågar om det, när jag har på mig det, och det händer ofta!

Syna ögat – och uppdatera looken

/ Betalt samarbete med Synoptik /

I veckan var det dags för mig att checka in hos ”min” Synoptik och kolla synen – och dessutom uppdatera med nya glasögon. Mycket pepp på detta, kan säga att jag hade en idé när jag kom dit och det slutade med något HELT annat! Mer om det snart… Optiker rekommenderar att man ska kolla ögonen minst vartannat år men jag har känt av lite svajig syn på mitt vänstra öga. Och det har gått ett år sedan jag gjorde Synoptiks smarta utökade synundersökning Synaögat, och eftersom det ingår i mitt glasögonabonnemang så passade jag på.

Jag har ju det smarta glasögonabonnemanget Glasögon All-Inclusive, vilket gör att jag också kunde uppdatera med ett par nya bågar. All service ingår i  Glasögon All-Inclusive (så många synundersökningar jag behöver, fria glasbyten om synen skulle förändras, och även ett glasögonbyte per år). Nu har det gått två år sedan jag skaffade mitt abonnemang och jag är verkligen nöjd, rekommenderar det varmt till nära och kära och kompisar, för att jag VET att de kommer bli nöjda…

Jag hade bokat tid (vilket du enkelt kan göra online här) och det började med att duktiga optikern Rebecka Rane läget: Hur känns mina linser, synen och glasögonen? Sen körde vi en undersökning med linser på, för att se hur de faktiskt fungerar – och mycket riktigt behövde jag justera lite på vänstra ögat, vilket jag hade haft på känn. Nu ska jag få nytt recept och testa det, skönt att få ordning på detta.

Efter att vi gått igenom linser var det dags för Syna ögats olika tester, som synfältsmätning, ögonbottenfotografering och tryckmätning.

Ögonbottenfoto görs för att upptäcka eventuella förändringar på näthinnan – det som görs är alltså att en maskin, eller en avancerad kamera, fotograferar näthinnan. Optikern Rebecka kan sedan utläsa om det finns eventuella tecken på exempelvis förändringar i gula fläcken, glaukom eller högt blodtryck.. Och i och med att jag har gjort detta tidigare kunde hon jämföra mina tidigare bilder med dessa = lättare se förändringar.

Tryckmätning i ögat (som jag ska göra här nedan) görs för att se så att trycket inte är för HÖGT – då för högt tryck kan vara skadligt för synnervern. Detta är ju något som är svårt att märka av själv, då sådana här förändringar sker långsamt. Man får som små luftpuffar in i ögonen…

Sedan när vi hade gjort alla testen var det tillbaka till synundersökningsrummet för att denna gång testa styrkor igen, för att sedan prova bågar…

Sedan var alltså undersökningen klar – Rebecka och jag gick igenom hur det kändes och vad jag kan tänka på. Allt såg skönt nog väldigt bra ut och jag kunde äntligen få gå vidare till min absoluta favoritdel = TESTA MÅÅÅNGA BÅGAR!

Tror att jag möjligtvis lyckades få på mig tjugo olika par bågar innan jag kunde bestämma mig?! Jag hade dessutom en klar idé om ett par bruna markerade bågar men landade som sagt i något helt annat…

Det är ju något med olika färger, former och stil. Jag kan aldrig bestämma mig, jag kommer nog aldrig att vilja ha exakt samma typ av båge resten av livet – och nu gick jag helt från min plan med bruna, 70-talsbågar till en ljusrosa båge?! Faktiskt påhejad av Rebecka och hennes kollega, som kom med superbra input och tyckte till…

Tada! Rebecka hjälpte sist men inte minst till med att se till att passformen skulle bli bra, så de inte glider ner på näsan. Snart har jag dessa slipade och klara hemma hos mig. Längtar efter mina rosa favoriter!

Stort tack till Synoptik för en himla bra tjänst – och tack för att ni har det bästa glasögonabonnemanget man kan tänka sig.

Klimakteriet – vad händer med kroppen, livet och huden?

/ Stolt samarbete med Vichy som lanserat nya serien Neovadiol /

Syftet med hela min serie av hudvårds-LIVE tillsammans med Vichy, där jag intervjuar experter, som exempelvis hudläkare och ja, nu ikväll Åsa Melin, som driver Klimakteriepodden? Att lära oss nya saker om huden, om hudvård, vad som verkligen fungerar, varför och vad som är bäst för just din hy! Jag lär mig själv massor, är så glad över att jobba med detta roliga – och ikväll lite extra stolt, över Vichy som vågar prata om klimakteriet – menopaus. Ett ämne som faktiskt är tabubelagt, ja, något man inte pratar högt om. Trots att det berör så många, så mycket! Detta apropå lanseringen av Vichys Neovadiol-serie, som är skräddarsydd just för förklimakteriet, samt en rutin för ”efter” klimakteriet, för att ge fylligare, spänstigare hud. Mer om det snart, först fem frågor till Åsa…

Okej, Åsa, du driver Klimakteriepodden och har gjort över 200 avsnitt om detta viktiga ämne som verkligen berör kvinnohälsa – ja, alla – men vi måste börja med en basal fråga, grundkursen: Vad ÄR egentligen klimakteriet
– Klimakteriet är den period då ägglossningen glesas ut, så småningom upphör mensen och man är inte längre fertil. ”Övergångsåldern” är ett ganska bra ord eftersom det handlar just om en övergång, från fertil till icke fertil. Perioden varar i snitt 5 – 7 år. Menopaus är den tidpunkt när man inte haft någon blödning på ett år och inträffar i snitt kring 52 år. Tiden innan kallas perimenopaus, ofta säger vi ”förklimakteriet” i Sverige, tiden efter menopaus är postmenopaus.
Vilka är symptomen och vid vilken ålder kan de börja? 
– Det börjar ofta kring 45, då kan man börja se ändrat blödningsmönster, vilket är ett led i att ägglossning inte sker regelbundet. Många kvinnor upplever förvärrade PMS-symptom. För många börjar det med sömnen, det är vanligt med nattsvettningar och sedan blir det en ond cirkel med ökad stress. Många upplever humörsvängningar, hjärndimma, hjärtklappning, viktuppgång, oro, minskad sexlust och sedan är det vanligt med vallningar. Torra slemhinnor drabbar inte bara underlivet utan mun, ögon och även huden. Man blir känsligare generellt.
Hjälp, det är en lång lista…
– Ja, nedstämdhet är också väldigt vanligt. Kanske tål man alkohol sämre? Kaffe driver på svettningarna och många mår bra av att dra ner på socker, exempelvis. För många är tiden innan menopaus värre symptommässigt än efter. Ofta vet man ju inte heller VARFÖR man inte känner igen sig själv, kanske tror man att man är sjuk. 
Det handlar ju om kvinnohälsa och berör i princip oss alla, VARFÖR är det fortfarande ett lite tabubelagt ämne, tror du? 
– Mycket handlar om en förlegad och fördomsfull syn på allt som har med kvinnors hormoner att göra. Att vi inte har ett uppenbart ställe att vända oss till med våra frågor. Klimakteriet är ingen sjukdom. Jag tror också det är ett stort problem att klimakteriet förknippas med åldrande. Prova att bildgoogla klimakteriet så får du en bild som jag inte tror någon kvinna vill förknippas med. Som kvinna 50-ish är man ofta mitt i karriären, har kanske äntligen mer tid för sina egna intressen och ser inte på sig själv som något gammalt och utslitet. Jag gör verkligen allt jag kan för att visa att man inte faller ihop och med hjälp av en del livsstilsförändringar kan jag faktiskt påstå att jag mår bättre idag vid 55 än jag gjorde vid 48.
Hur kommer klimakteriet påverka min hälsa överlag? 
– Desto bättre form du är i både mentalt och fysiskt, desto bättre. Men det är svårt att sia om. Merparten av alla kvinnor upplever förändringar, 75% känner av symptom, 25% seglar genom ganska obehindrat. Stress är den största boven för förvärrade symptom. Stress kommer från många håll och det blir a och o att lära sig återhämtning. Att jobba, sköta familj, träna, vara social, ta ansvar för åldrande föräldrar och dessutom visa upp ett perfekt yttre blir en svår ekvation. När östrogenet sjunker blir vi mindre skyddade mot hjärt-kärlsjukdomar, inflammatoriska sjukdomar, vi tappar muskel- och benmassa, många upplever ledvärk och viktuppgång. Man kan säga att det är en period då vi blir mer sårbara och måste vara mer lyhörda för vad vi behöver. Prioritera sömn, bra näringstät mat se till att röra på oss, men kanske undvika det som stressar på, som långa cardiopass utan tillräcklig paus mellan passen?
Låter klokt om stress, rutiner och livets balans – ja, egentligen för oss alla, oavsett var vi befinner oss i livet. Nu lanserar Vichy Neovadiol-serien, vad är kopplingen mellan klimakteriet och huden?
I den första fasen, perimenopausen, brukar man få känsligare hy, det är vanligt att man får vuxenacne, rosacea och huden kan kännas flammig och svullen. När östrogenet så småningom går ner och hamnar på stabilt låg nivå blir man som regel torrare och tunnare i huden, cellförnyelsen långsammare förnyelse blir uppenbar, man blir torrare och rynkorna blir fler. 
Du har ju precis som min mamma fått prova Vichys produkter i Neovadiol-serien, vad tycker du om produkterna
– Först måste jag säga att jag älskar att Vichy inte talar om åldrande hud utan säger menopaus. De adresserar de olika behoven, innan och efter. Jag har alltid haft turen att ha bra hy som inte krävt så mycket tills jag fick rosacea i perimenopausen, dessutom blev jag oerhört känslig för till exempelvis rödvin, ostar och annat med histamin. Det gjorde att jag fick upp ögonen för hudvård och vikten av en rutin som innefattade mer än att bara smörja med första bästa kräm.
– När jag, genom Vichy, fick kunskap om hur man kan arbeta med olika produkter så har jag lärt mig älska fuktboosten som Mineral 89 ger. Jag upplever också att huden är mindre torr, känslig och känns fylligare. Jag sa fluffigare vid något tillfälle, och det låter kanske inte så härligt men jag gillar det. Jag har också lärt mig vikten av skydd, inte bara mot sol utan även vind och kyla, vilket är viktigt då jag spenderar mycket tid utomhus.
Tack Åsa, för en oerhört lärorik LIVE och tack för kloka svar på alla mina frågor!

TIPS: Just nu är det 25% på all hudvård från Vichy hos Kronans Apotek, passa på att fylla på i badrumsskåpet och necessären. Yes, även på favoriterna Mineral 89, på deras underbara ansiktstvätt, på serumen, dagkrämerna och min favorit-nattkräm. DENNA är underbar, som ett snällt, boostande gonatt-täcke för ansiktet, testa du också nu när det är 25% på allt. Varmt tack till proffsen på Vichy!

Just det, den här tipsade också Åsa om – en favorit, en stärkande booster som verkligen LUGNAR huden och boostar med fukt. Så som sagt, PASSA PÅ att slå till nu när Kronans Apotek har 25% här!

TÄVLING AVSLUTAD

TÄVLA här i bloggen: Motivera kort vilken som är DIN favoritprodukt från Vichy. Du och en vän kan vinna ett lyxigt kit från Vichy! 3 lyckliga vinnare dras om en vecka här i bloggen! Lycka till!

Tävlingsregler

Jamen såklart – TACK för input!

Jamen tusen tack för BRA input på min lilla undersökning om skärmtid. Jag har ju världens bästa bloggläsare. NU har jag – efter er kloka input – lagt till fält där du kan kommentera. Så, in och svara, lovar, det tar inte lång tid och jag blir så glad om du kommenterar!

Scrolla längst ner i undersökningen om du vill vara med och tävla om signerade Säker stil-böcker. Jag utser fem vinnare som får ett signerat ex av vår senaste bok hem på posten, som tack för hjälpen.

SVARA GÄRNA HÄR – lovar, det tar EN minut!

PS. Presenteras i stolt samarbete med Telia och deras familjeabonnemang!

Tyck till om skärmtid – så blir vi mer skärmkloka tillsammans?

/ Betalt samarbete med Telia, som har Sveriges mest populära familjeabonnemang /

Hur många timmar får barnen? Hur många har DU, som väl sitter med telefonen jämt!? Vad tycker din omgivning om det? Kör ni skärmfritt vissa dagar? Ja, ett av de mest återkommande ämnena – och frågorna – i mina sociala kanaler är faktiskt skärmtid. Och jag skriver ju om detta titt som tätt, vilket någon på Telia hade märkt, och hörde av sig om ett möte. Sagt och gjort, vi träffades, hade ett superkul möte, jag ställde tusen frågor (tänkte att Telia säkert sitter inne på massvis med spännande kunskap kring detta – vilket stämde) och jag kom med ETT önskemål…

Jag är uppriktigt nyfiken på hur alla ni därute hanterar detta? Hur gör folk? Kan vi inte dela med oss av knep och tips – och av det icke-perfekta. För jag är övertygad om att det inte finns ett facit här, utan att vi måste hitta ett förhållningssätt som passar just oss, vår familj, min vardag, vår vardag. Vad är då ”lite mer rätt”, om det nu finns något sådant? Så, min önskan var: Kan jag inte göra en enkel undersökning, där följare får svara – så tar vi diskussionen därifrån? Telia sa ”kör” och jag satte ihop ett gäng frågor, som jag lagt upp HÄR.

Du är givetvis anonym, det tar någon minut och jag är så tacksam över om du vill svara. Så sammanställer jag svaren, och bjuder på alla era tips, råd och tankar kring detta. Så kanske vi kan bli lite mer skärmkloka tillsammans?

Jag vill också ärligt erkänna att…

…Jag känner mig vilsen ibland, vad gäller min egen (enorma, måste ta mod till mig för att ”outa” den…) skärmtid, och barnens såklart. Det är verkligen en ständig kamp med barnen, känner jag stundvis. Men oftast är jag ändå rätt trygg med ”såhär gör vi, det är EJ perfekt, men det funkar för oss”. Telia har även en familjehubb där jag läste en intressant artikel av forskaren Elza Dunkels om barn och skärmtid. Vi har även här hemma testat Telias mobilkörkort – ett enkelt sätt att tillsammans gå igenom med barnen om mobilvett,

Visste du förresten att Telia har det mest populära familjeabonnemanget i Sverige? Ett abonnemang jag är grymt nöjd användare av. Alla användare får lika mycket surf, alla har eget nummer och allt hamnar på samma faktura. Så smidigt. Det ingår obegränsade samtal och meddelanden inom Sverige. Läs mer om Telias Familjeabonnemang HÄR.

Nu är jag så nyfiken på att följa era svar här – och håller lite grand andan för att vi är fler som har rejält med skärmtid, haha!

SVARA PÅ FRÅGORNA HÄR – tack på förhand!

UPPDATERING: Stort GRATTIS till er fem som vunnit signerade Säker stil-böcker – ni har blivit kontaktade på mail!

Tips: Höstens bästa hemmaträning

/ Betalt samarbete med Vibes /

Japp, så kom det – mörkret. Kylan. Och plötsligt blev uppförsbacken till gymmet brantare mentalt, puh. Ska ärligt erkänna att jag känner av det redan nu. Kalendern är smockfull, barnens näsor rinner, ”att göra”-listan är lång. Det är så lätt att bara vips, ställa in passet, joggen eller träningen. Men det finns ju tusen sätt att hålla i, att göra detta till en stark höst och vinter. Något jag ju återkommer till, som ni vet. Blev därför också extra glad när kompisarna på träningssatsningen Vibes! hörde av sig och berättade att de har blivit med APP! Hurra, så bra. Och yes, ska bjuda på fler ”håll i träningen”-tips men först ett tips om att koden EBBA ger första månaden GRATIS när du blir medlem på getvibes.se. Koden gäller till 7 november, så passa på. Alltså, en ”prova på”-månad helt gratis…

Vibes föddes ur att systrarna Sanna och Jenny Kallur (båda tidigare elitidrottare) hade en idé om att göra hemmaträningen lite snällare och roligare – och att slipa ner tröskeln för att komma igång – och HÅLLA igång det. Så jag tänkte passa på att pumpa Sanna Kallur på hennes bästa tips för att hitta peppen och förstås, vilket är min egen stora utmaning, att behålla den, som en naturlig del av livet och vardagen…

Sanna, hurra och stort grattis till er nya app! Berätta,  för de som inte hunnit testat – hur funkar den? 
– Tack, visst är det supersmidigt att ha Vibes i appform?! Enklast är att bli medlem på getvibes.se och sedan använda dessa inloggningsuppgifter för att logga in i appen. Där finns alla våra träningspass, även livepassen. Med appen är det ännu enklare att skicka upp passen på TV:n hemma och man kan ladda ner passen offline, för resan med svajigt wifi eller om surfpotten är slut. 

…Och jag såg att ni börjat med pass med träningsredskap nu?
– Ja, enkla redskap som många har hemma, som hantlar och gummiband. “Viktiga vibes” är ett 4-veckors program med hantlar och snart kommer ett gäng pass med gummiband. Men vi kommer aldrig överge det superenkla och lättillgängliga med bara kroppen!

Ditt ABSOLUTA favorit-Vibes-pass just nu, du får bara välja ett. Eller okej, kanske två…
– Haha, då säger jag yoga – kraftfullt flow. En otroligt skön yogaklass, den måste du testa! Men jag gillar ju också att få ta i rejält. Så då säger jag passet “Dr Tabata, vi har en fråga!” som är 20 tuffa minuter med hantlar för överkroppen. 

Ok, jag lovar att testa båda dessa. Vad ser ni för träningstrend annars, vad gillar era användare mest?
– Korta pass! Något som helt realistiskt får plats i en stressig dag. Men också program! Att någon har stakat ut träningsvardagen åt en under till exemoek 30 dagar. Man behöver inte ta mer än ett beslut, sedan hänger man bara med.

All time high-mest populära passet?
– Bålgetingen! Ett 20 minuters styrkepass för mage, rygg, sida, armar och axlar. Det är grymt bra!

Dina bästa, enkla tips för att hålla igång träningspeppen i mörkret och kylan? 
– Gör någon mysig träningsform hemma, kanske en 30-dagars yoga online. Eller trotsa mörkret med en promenad / lufs / jogg med pannlampa. Både lite läskigt och mysigt! Om det känns riktigt motigt – jobba med mutor! Går du på gym kan du till exempel låsa in några riktigt härliga produkter, typ en skrubb, mask eller en lyxig hudkräm i skåpet där. Får endast checkas ut medelst träning.

Bra där, jag gillar mutorna. Kan också vara att man unnar sig en bra serie i soffan efter avslutat pass, tänker jag?! Okej, om jag bara har 10 minuter, eller kanske en kvart, vad göra?
– Något! Allt är bättre än inget. På med bra musik, hoppa eller dansa dig lite varm – sedan kan du varva några övningar som  knäböj, situps, armhävningar och ryggresningar utan vila. 10-15 minuter räcker gott för att förändra känslan i kroppen och humöret direkt, men det gör också skillnad för hälsan på lång sikt.
…Okej, jag lägger till att skaffa ett Vibes-konto! Jag älskar er funktion med att man kan flitrera passen på just tid. Exempelvis, hur mycket tid har jag? En kvart, okej – bra, då har du ett gäng perfekta pass här. Mycket bra!

Tack Kallur-systrarna och heja er, med detta grymma initiativ. Här snackar vi rörelseglädje och träningsinspo, utan pekpinnar, hets eller stress. Missa nu inte att använda generösa koden EBBA som alltså ger en hel månad gratis Vibes-träning, med alla härliga, inspirerande pass som finns, online men nu också i den smidiga appen. Ladda ner och ge det en chans, säger jag. Testa! Kanske är detta precis vad som passar dig?

Varma händer – och handskar som gör skillnad

/ Betalt samarbete med Hestra /

Hörni, här kommer ett viktigt, värmande, riktigt bra tips från mig – och småländska familjeföretaget Hestra! Ja, du känner säkert till Hestra vars tradition av genuint hantverk går hela vägen tillbaka till 1936 (och än idag har de kvar sitt säte i just orten Hestra i Småland) där nu tredje och fjärde generationen som driver företaget vidare, med samma passion för absolut bästa kvalitet. I vår familj har vi också en egen Hestra-tradition, som helt enkelt grundar sig i att mamma inte anser att något annat än Hestra duger, såväl för barn som när det gäller snygga, dressade handskar.

Men nu till det viktiga tipset, för när du köper dina nya Hestra-handskar så gör du samtidigt en god gärning. Hestra samarbetar med UNHCR och för VARJE handske som köps så skänker Hestra ett par till barn på flykt. För att färre barn på flykt ska behöva frysa om händerna. Just precis så enkelt – och just därför så väldigt bra. Jag förklarade för barnen häromveckan, och vi pratade samtidigt om vad UNHCR gör, varför de behövs i 135 länder världen över – och att miljontals människor tvingas fly från sina hem.

Att så många miljoner personer, barn och familjer tvingas på flykt i världen är svårt för barnen att ta in, men just därför så viktigt att prata om. En människa tvingas fly var tredje sekund, berättade jag och sedan pratade vi om hur det skulle kännas. Att lämna sin skola, sin vardag, sina kompisar, allt som bara ”rullar på” i vardagen och fungerar, utan att vi egentligen tänker så mycket på det? Och att de människorna ofta akut behöver sådant som är en självklarhet i vår trygga vardag här hemma i Sverige: mat, filtar, rent vatten att dricka, mediciner för ont i halsen som bara FINNS där hemma i medicinskåpet, kläder – och även handskar…

Så tack Hestra för ett bra initiativ, som alltså gäller hela oktober månad ut när du köper ett par handskar från Hestra (barn såväl som vuxen, skidhandskar, damhandskar, allt). Tänker då också passa på att tipsa om några favoriter här hemma, som Kids Fleece Liner. Perfekta nu för detta mellanväder som är just nu. De är lite tunnare, värmer ändå och funkar även som ett par bra ridhandskar, hälsar dottern Marianne!

Jag använder ju själv hela vinterhalvåret handskar från Hestra och här har jag samlat mina favoriter, utifrån tre barn i lika åldrar med lite olika behov.

En till superfavorit, som jag verkligen varmt kan rekommendera? Vattentäta Czone Pick Up jr har vi i tre upplagor här hemma. De får följa med till Sälen OCH funkar till skolan. Perfekta dessutom redan nu – för jo, i veckan blev det plötsligt vantväder här i stan…

En härlig känsla att släppa iväg barnen varje morgon och VETA att de inte kommer frysa om händerna...

Tumvantar, är det den skönaste typen av handske? Jag tycker ju det! Dessa Fjellvotten jr har även foder som går att ta av och på, inuti = de kan användas ännu länge under året och är enkla att tvätta och torka. De är vind- och vattenavvisande och tål MYCKET vinterlek (spännet fungerar som ett bra snöstopp). En typisk ”Hestra-smart” detalj är att fodret går att köpa separat, om det skulle bli slitet men inte själva handsken / vanten. Eller bara perfekt att ha ett par extra när de andra hänger på tork .

Tusen tack Hestra för ett otroligt fint och bra initiativ, som jag är mycket stolt över att få hjälpa till att sprida! Hestra värmer händer, och det här är också ett initiativ som värmer hjärtat. Så nu hoppas jag att vi ser till att många barn har varma, torra händer i vinter – både här hemma, och runt om i världen. Förra året skickades 10,000 par handskar ut i världen, tack vare att vi och nu därute hjälptes åt, låt det bli minst lika många i år.

Stil, design och fantastisk kvalitet

/ I betalt samarbete med #ECCOshoes /

Jamen, ÄNTLIGEN får jag visa mer av det jag gjorde i Köpenhamn för några veckor sedan! Ett väldigt roligt uppdrag för danska ECCO som hörde av sig – och frågade om jag ville jobba med deras höstfavoriter, i form av ett par fantastiska loafers och ett par grymma boots, båda i Modtray-kollektionen som jag ju redan älskar…

Jag lärde ju känna ECCO bättre förra året och blev verkligen djupt imponerad över hur ambitiöst de jobbar med att förvalta ett arv av att göra otroligt bra skor, med fokus på innovation och svårslagen kvalitet – med stil och skarp design. Helt enkelt, att skapa skor som tar dig genom livets alla lägen. Nog om detta, nu måste jag ju visa skorna!

Dessa vita fantastiska Modtray-boots fall jag för direkt. Jag funderade faktisk redan förra året på att satsa på vita höstboots, tycker att det adderar mycket till looken. Lekfullt men ändå klassiskt. Eller ja, klassiskt med en twist helt enkelt.

Bootsen går att klär upp – eller klä ner, de tar dig verkligen genom hela dagen. Och kvällen. Jag älskar att de är lätta – och som jag brukar säga ”ni som vet, ni vet”. Alltså, du som testat ECCOs fenomenala läster och känt på Fluidform-teknologin, du vet. Och då är det väldigt, väldigt svårt att nöja sig med något annat…

Ja, här ovan ser ni dem med jeans. Kanske så jag oftast går till vardags. Höstens bästa vardagslook ändå, kanske varvat med kostymen som jag just nu är väldigt sugen på att plocka fram. En konsekvens av att det var lääängesedan nu?!

De är tillverkade i fullnarvat skinn från ECCOs egna garverier (läs gärna mer hos ECCO om deras arbete med just tillverkningen, läder och hållbarhet). Yttersulan är i gummi med den senaste ECCO TRAYTECH™-teknologin som ger schysst stabilitet och grepp, utan att de blir det minsta tunga.

Vi fortsätter vidare med favoriten som jag faktiskt använt allra mest den här veckan, eftersom det verkligen är PERFEKT väder för ett par ursnygga loafers

Den svarta Modtray-loafern i klasssisk Pennyloafer-modell. Men inte FÖR klassisk, utan lite överdimensionerad och med en detalj jag älskar i form av den vita lilla märket på sidan, ser du här ovan?

Det jag verkligen gillar är robust i sulan – utan att bli klumpig. En design som kommer hålla länge…

Otroligt mjukt och skönt läder och även i dessa loafers känner man Fluidform-teknologin. En avancerad process men i stora drag, så handlar det om att sulan är direktgjuten för att kunna följa fotens anatomiska form. Självklart konstruerar ECCO också sina egna läster, vilket inte är så konstigt med tanke på deras passion för kvalitet och den genuina skohanterket. Som bärare av deras skor och stolt ambassadör är man ju väldigt tacksam för det!

Loafers eller boots, vad är DU mest sugen på? Kommentera och tävla! Du kan vinna ett presentkort på 2000 SEK att använda på ECCO.com. Vinnare utses här i bloggen på måndag 4/10. Se tävlingsvillkor här och lycka till! UPPDATERING: Tävling avslutad! Stort GRATTIS Linda!

Tre barn – minst!

/ Betalt samarbete med Polarn o Pyret /

Okej Johan, om du läser rubriken nu – andas! Lugn! Tre barn är alldeles underbart och alldeles, alldeles perfekt, för oss! Nu handlar det istället om Polarn O Pyret – och om vad som är det absolut bästa vi kan göra för miljön, när det kommer till kläder: Att återanvända dem. Jo, så enkelt är det faktiskt. Använd kläderna mer. Använd plaggen fler gånger och låt de slitas, lekas i, tvättas, älskas och användas om och om igen. År efter år. Gärna enligt Polarn o Pyrets goda ambition: tre barn i varje plagg – minst!

Nu har det precis lanserats en himla bra nyhet som gäller begagnade, älskade Polarn-plagg, nämligen att du nu också kan lämna in ull- och fleeceplagg till deras PO.P Second Hand! Men att plagg ska återanvändas flitigt är inget nytt för Polarn o Pyret. Den här grundtanken finns med i allt Polarn o Pyret gör, från produktion till ritbordet, med en oerhört genomtänkt (och lekvänlig!) design, funktion, smarta detaljer, PO.P Repairs och ja, hela vägen ut i butik, hem till våra barns garderober. Kort sagt, plaggen SKA hålla för att användas av fler barn…

Redan 2010, för elva år sedan, startade Polarn second hand-försäljning på sin sajt (du kan enkelt köpa och sälja alla dina PO.P-plagg, helt gratis, du loggar bara in för att lägga upp din annons). I samband med 10-årsjubileet av andrahandsförsäljningen online, så drog de igång möjligheten att både lämna in OCH köpa begagnade kläder (PO.P-ytterplagg, jeansbyxor, ull- och fleeceplagg, de två sistnämnda kategorierna är NYTT för i år, hurra säger jag!) i alla Polarn-butiker runt om i Norden. Helt enkelt ett alternativ till, för oss som tycker att det är enkelt att lämna in i butik. Okej, såhär enkelt är det…


Tjänsten PO.P Second Hand gäller för dig som är eller blir medlem i PO.P+. Bli medlem  här (då får du också en välkomstrabatt som ger 20 % på första köpet).

…Och du kan alltså lämna in dina gamla PO.P-ytterplagg, jeansbyxor, ull- och fleeceplagg! Japp, den där fleecejackan kan få ett ännu längre liv i någon annans garderob.

Lämna in dina hela och tvättade begagnade  PO.P-plagg (oavsett hur gamla de är) i valfri butik. Butiken värderar plagget baserat på dess skick, i mån av tid. Är du nyfiken, kolla in bedömningsguiden här. Du får ersättning i form av en värdecheck, där summan laddas på ditt medlemskap. Värdechecken är giltig under ett år!

Plaggen säljs sedan vidare i Polarn-butiker. När jag var inne i ”mitt Polarn” på Fältan här i våra kvarter i veckan, så var det roligt att se att många av kunderna stannade länge bland PO.P Second hand-plaggen. Second hand-plaggen säljs i befintligt skick, vilket alltså innebär att öppet köp och bytesrätt inte gäller.

Tack Polarn o Pyret – och om du som du läser detta VET att du kanske har en påse som står, eller en storlek som är just för liten – passa på. Bara GÖR det! Ta med den nästa gång du har ett ärende på stan och lämna in på ”din” Polarn. Sa jag att det är SÅ enkelt?

Ja, här hemma är det ju tre barn och lite till som gäller, för efter att plaggen jobbat bra här – så går de ofta vidare till lillkusinen eller kompisar som är precis en storlek under. Och vi är inte ensamma. Visste du förresten att 54% av Polarns ytterplagg redan ärvs av tre barn minst, enligt deras kundundersökning 2020?

Cykellycka, frihet och väldigt säker stil – på riktigt

/ Betalt samarbete med Hövding Foto: Lisa Höök /

Frihet för mig är många saker – att jag bestämde mig för att vara min egen chef, att jag vågade satsa på att göra det jag älskar förstås, att kunna planera mig egen tid och… ja många saker. Stort som smått. Men lycka för mig är också: Cykellycka! Snabbt, enkelt och smidigt. Att kunna hoppa på cykeln vart jag vill, ta mig till jobbet på tio minuter, ta en cykeltur med barnen på helgen, cykla till träningen, cykla till tennisen. När det ska lastas ett par stycken barn till träningar och annat, då kör jag elbilen – annars är vi en väldigt cyklande familj och jag älskar det. För cykellycka är frihet.

Cykellycka är också livet med Hövding. Vinden i håret, vetskapen om att jag cyklar säkert och tryggt. Minns när jag träffade teamet på Hövding och vi snabbt konstaterade att innovationen Hövding verkligen är ”säker stil” – på riktigt. Stilsäker som i snygg och smart – och säker, då Hövding ju faktiskt är klassad som världens säkraste huvudskydd för cyklister!

För visste du att en Hövding ger upp till 8 gånger bättre skydd än en vanlig cykelhjälm? Den inbyggda airbagen blåser ut sig på 0,1 sek, alltså snabbare än du hinner ropa hej.

Och som stolt ambassadör för Hövding, så är det så spännande att följa denna svenska innovations framfart – och man bli allt rätt stolt! För nu har det nämligen återigen bevisats hur bra skydd Hövding ger oss som cyklar med den runt halsen: Ytterligare ett test från oberoende testinstitut visar att Hövding airbag för cyklister ger klart bäst skydd. Länsförsäkringar har låtit KTH testa tolv traditionella cykelhjälmar samt Hövding med de senaste testmetoderna och resultatet visar att Hövdings koncept med airbag som blåser upp och skyddar huvudet ger bäst skydd mot hjärnskakning vid cykelolyckor.

Forskning visar att hjärnskakning i större utsträckning är kopplad till just till rotation och därför bör hjälmar testas på just sneda islag. Flera av de traditionella hjälmarna i testet och även Hövding har skydd mot rotation, och Hövding är det huvudskydd som ger allra bäst skydd mot hjärnskakning. Hemska tanke – men en mycket viktig sådan.

Men nu till det ROLIGASTE! Jag får inte bara berätta för er hur nöjd jag är med min Hövding, utan också ge dig chansen att vinna en egen! Kommentera här nedan och skriv bara:

VILKET SKAL ÄR DIN FAVORIT – av skalen till nya Hövding 3? Är det nya Spectrum, det skimrande som jag har här på bilderna? Love it! Eller är det leopardmönstrade din favorit? Här ser du vilka som finns!

Så kommentera och var med och tävla! Vinnare utses här i bloggen måndag 13 september. Lycka till – och ride safe!

TÄVLING AVSLUTAD, Tack för fantastiskt många bidrag! Och stort grattis till vinnaren Anny Bergström!