Site icon Ebba Kleberg von Sydow se

Topp fem (!) kungliga brudklänningar – och kungligt fredagsgodis

Jamen det ÄR ju fredag och jag tycker att vi är värda att bröllopsfrossa i en magnifik topp fem i brudklänningar. Inte minst med den 10-årigs bröllopsdagen färskt i backspegeln (hurra för kronprinsessan och prins Daniel) utan också för att det är en sommar med många inställda bröllop. Då är väl vårt behov av att njuta av vita spetsar lite extra stort?

En av de vanligaste frågorna jag får kring kungliga brudklänningar? Att LISTA de bästa. Topp fem. Enkelt, kan man tänka – men icke. Så rubriken här är egentligen lite missvisande. Jag vill istället bjuda på fem moderna kungliga fullträffar. Var och en på sitt vis. Sedan får du därute hjälpa mig, så röstar vi gemensamt fram en favorit. Okej, vi kör igång! Vi börjar med att flytta oss tillbaka till den stekheta junidagen i Stockholm 2013

En bländande vacker prinsessan Madeleine i ett hav av spetsar från Valentinos ateljé. Japp, det var något av en mini-chock att hon inte valde svenskt, utan vände sig till italienske designern Valentino Garavani för att förverkliga prinsessdrömmen med extra allt. Men så lyckat det blev. Silhuetten är helt enkelt underbar och romantisk i stilen, vilket känns 100% i linje med prinsessan Madeleines stil i övrigt. Såhär sju år senare är den exakt lika vacker, klassisk och tidlös – och oerhört lyxig, med den exklusiva elfenbensfärgade Chantillyspetsen.

Och det fyra meter långa släpet. Fyra! Jag älskar ju den här bilden, när paret skrider nedför trappan från kapellet inne i Slottsskyrkan:

…Och den härligt maffiga buketten med vita klassiska trädgårdsrosor. Preciiis en sådan skulle jag vilja ha om jag gifte mig idag!

…Och så fick Valentino gå på svenskt kungligt bröllop, bara en sån sak!

Med denna Valentino-vink fortsätter vi nu vidare! Men vi stannar liiite i samma härrad och vänder oss till England och denna ljuvligt vackra skapelse av Sarah Burton för Alexander McQueen…

Lördag 29 april 2011 fick brittiska rojalister, ja och vi alla andra runt om i världen, njuta av denna enormt pampiga entré, när Kates slöja fladdrade i brisen utanför Westminster Abbey. Där hon klev in som Kate Middleton och ut som hertiginna och gift med en blivande kung. Jag minns detta bröllop extra väl, eftersom jag var i någon slags babydimma med en tjugo dagar gammal Marianne hemma!

En traditionell brudklänning med långa ärmen – med handbroderade blommor – men ändå lite modig i den djupa v-ringningen. Och sååå mycket spekulationer inför detta bröllop, om vem som skulle göra klänningen! Samarbetet med 46-åriga designern Sarah Burton har sedan fortsatt och hon är onekligen fenomenal på att få till Kate-favoriter i form av kappor, klänningar och dräkter.

Och minns ni kronprinsessans persikofärgade look, på bröllopet 2011? Inte? Lugn, här kommer den:

Men innan vi fortsätter vidare måste vi göra ett snabbt kort litet stopp vid detta. En liten bonus! Kates syster Pippa, som gifte sig i maj 2017 i denna kungligt vackra couture-kreation i spets av brittiske designern Giles Deacon.

Okej, kära vänner, vi ska strax vidare till mera minimalistiska marker – men först, en svenskdesignad spetsdröm. Jag pratar naturligtvis om…

Detta! Året var 2015, så 5-årig bröllopsdag (träbröllop?!) helt nyss för detta par. Och ännu en favoritbild. Härliga prinsessan Sofia i spets signerad Ida Sjöstedt. Även här var spekulationerna många och hemlighetsmakeriet STORT, det hör ju till. Men många gissade ändå på just Ida Sjöstedt och mycket riktigt…

Jag KAN också precis ha ändrat mig, eller får man ta två brudbuketter? För den här vill jag faktiskt också ha om jag skulle gifta mig idag, eller imorgon. Persika, rosa och krämvitt och ljusgrönt. Såååå fint!

Inte heller helt ogulligt med brudnäbbarna, även de iklädda Ida Sjöstedt. Här ser vi Estelle:

Innan vi lämnar prinsessan Sofia måste vi kika på den kanske mest omtalade detaljen. Och nej, jag pratar inte om familjetraditionen med en myrten från busken på Sofiero (som kom till Sverige från England med prinsessan Margareta) som satt fäst i frisyren. Inte heller om bröllopspresenten från svärföräldrarna, i form av diademet med de knalligt gröna stenarna:

Vidare till minimalismen och vi måste ju börja där allting börjar och slutar, när det gäller brudklänningar i denna skola. Med Pär Engshedens verk – för det är faktiskt ett konstverk, ett mästerverk i pärlvit dubbelsidig sidenduchesse – den där sommardagen för tio år sedan:

Underbar bild från Storkyrkan. Jag minns detta så väl, just den här biten kanske allra mest, eftersom jag i sista stund fick veta att jag skulle vara på plats INNE i kyrkan, under vigseln! Där satt jag på den målade kyrkbänken och kände historiens vingslag, i uttrycket rätta bemärkelse. För där och då händer det ju, det som vi hade jobbat i över ett halvår med i vår tv-produktion: de fick varandra.

Det nära fem meter långa släpet som var fäst från midjan, med det breda skärpet:

Kamédiademet (vilket var väntat eftersom det också bars också av mamma Silvia vid kungabröllopet den 19 juni 1976) var på, liksom drottning Sofias otroligt vackra spetsslöja. Här ser man detaljerna och handarbetet, som gjordes i mitten på 1800-talet:

Åh, måste ju bjuda även på denna härliga puss-bild med Daniels pappa Olle till höger!

Sedan, åtta år senare, kom en annan brud och gjorde en minimalistisk entré som också tog andan ur miljoner tv-tittare… Och ja, en blomsterbåge som tog andan ur mig bara den! Oh my gawd!Minns också hur himla kul det var att jobba med detta bröllop och rapportera från hela dagen. Jag var på plats veckan innan, just här, och gjorde research. Det var väldigt värdefullt när jag sedan live-kommenterade hela sändningen, eftersom man fick ett bra grepp om hur det såg ut, hur stort kapellet är (eller litet, faktiskt) och vilken show de sedan bjöd på. Redan veckan innan hade det förstås påbörjats med förberedelser innanför slottets murar men det var fortfarande öppet och drottningen var hemma.

Jamen, en bild till för att liksom visa magnituden av denna utsmyckning av St. George’s Chapel:

Okej, så klänningen då. Båtringad, svalt elegant och designad av Givenchys kreativa chef, Clare Waight Keller. Ett överraskande val som de mirakulöst nog lyckats hålla hemligt fram till den stora dagen. Här ser vi slöjan bättre, där alla länderna i the Commonwealth fick representerade med varsin blomma…

Diademet är lånat från kungafamiljens gömmor, drottning Marys diadem i art deco-stil:

Diademet, i bandeau-stil, lånades alltså ut av drottningen och Meghan har senare berättat att hon, tillsammans med Harry, kom till Buckingham Palace och fick välja – och prova – bland ett antal kungliga smycken, inför bröllopsdagen.

En detalj men OJ, som jag älskar makeupen och stylingen här. Det icke så helt perfekta, några små hårstrån som glider ut, givetvis uttänkt precis så. Fräknarna, lystern i hyn och naturella läppar. Så väldigt fint. Inte hade vi då någon aning om att paret bara drygt ett år senare skulle skiljas från det kungliga livet och flytta till LA!

…Och sedan på kvällen svidade hon och bjöd på detta numera klassiska ögonblick, när nygifta paret lämnar slottet Windsor för mottagningen på närliggande Frogmore House. Stella McCartney måste fortfarande bli lycklig när hon ser denna bild, perfektionen i klänningen i detta ögonblick lördagen 19 maj 2018:

Foto: Anders Wiklund / TT, Kirsty Wigglesworth / TT, Gero Breloer / TT, Henrik Montgomery / TT, Pontus Lundahl / TT, Andrew Matthews / TT, Steve Parsons / TT

Okej, ge mig EN snabb kommentar med DIN favorit av dessa fem! KOMMENTERA nu, nu, nu!

Exit mobile version