Site icon Ebba Kleberg von Sydow se

Tio röda mattan-fullträffar från Oscarsgalan

Så, nu har ni alla kanske LANDAT Oscarsklänningarna något? Den mest glamourösa röda mattan i världen. Som i år i och för sig var den mest minimalistiska vi skådat på länge. Det bör ändå smältas noggrant. Okej? Bra! Då tänker jag att det blir helt lagom att köra en ”re-cap” med det allra viktigaste från röda mattan. Häng med!

Närmare bestämt, tio fullträffar från röda mattan. Icke i någon inbördes ordning! Ändå… Så börjar vi med oerhört stilsäkra Natalie Portman som gjorde ett feministiskt statement (namnet på förbisedda kvinnliga regissörer var broderade i capen, gjord av ull och siden) i samarbete med Diors chefsdesigner Maria Grazia Chiuri:

Detta är ju något ANNAT. Wow. Pampigt, nästan kungligt! Här kan man se bilder från hur klänningen växte fram i Diors ateljé och läsa om alla hundratals timmar (!) det tog med handarbetet. Något om Natalies frisyr står det inte, så vi kan väl bara konstatera att hon är fruktansvärd snygg i denna perfekta page. Wow!

Här ser vi skådespelerskan med sin man, franske dansaren och koreografen Benjamin Millepied. Jobbigt stiligt par ju:

Mera vackra detaljer och handarbete? Jag älskade  Joanne Tuckers (här med skådespelande mannen Adam Driver) klänning från Burberry. Som en engelsk sommaräng, så himla fint utan att bli fööör romantiskt, tack vare det svarta livet:

Två underbart färgsprakande som matchade snyggast av alla på galans scen? Här ser vi Maya Rudolph, till vänster i glittrande Valentino, och Kristen Wiig, till höger, dela ut pris:

Maya Rudolphs klänning är inget jag själv skulle vilja ha på mig men visst ser den härligt skön ut? Bekvämt = alltid en fullträff!

Sedan är det väl ändå lämpligt att fortsätta med en av kvällens verkliga vinnare i dubbel bemärkelse…

Renée Zellweger i glittrande Armani, när hon kammade hem ”bästa kvinnliga huvudroll” för rollen som Judy Garland i filmen ”Judy”. Nej, det är inget ”wow”-moment i mina ögon MEN det är klassiskt, elegant och vackert, så det platsar givetvis på listan. Innan vi går vidare, så måste vi slänga ett öga på hennes ombyte på Vanity Fair-efterfesten. Ringningen! Skorna! Men nu, vidare. Vi har mycket att gå igenom…

En trend på röda mattan 2020? Metallic-skimrande, krämiga nyanser och glittrande trådar, pärlor och paljetter. Här från vänster på Rebel Wilson, Sandra Oh, Scarlett Johansson and Janelle Monae. Men vi stannar till vid…

Scarlett, aktuell med ”Mariage Story” som jag inte vågar se, för den tycks vara så mörk! Ljuvligt vampigt glammigt i Oscar de la Renta med inbyggd korsett och någon slags fantastisk midja, som väl dock är Scarletts egen design. I sig själv. Åh, vad jag längtar efter min midja när jag ser detta! Hmm, så får man kanske inte skriva, men så tänkte jag i alla fall…

Klänningen är egentligen inte alls min stil men herregud, jag älskar detta. Riktigt snyggt – och kul! Snackisen blev också hennes rygg…

…Där hon visade upp sin rejäla tatuering?! Motiven ser ut att vara ett lamm och en klättrande ros, här (när hon gratulerar Laura Dern) ser man bättre:

Coolt bar rygg var det också på den rosaglittrande Celine-klänningen på tidigare Oscarsvinnaren Brie Larson, som även var nominerad i år. Såhär såg den ut framifrån men…

Inte helt lättburen men ack så härlig klänning, eftersom den verkligen bara ser ut att rinna ner längs kroppen. Baktill var ryggen öppen:

Vi går vidare till en som lånat en klänning från Chanels arkiv…

Penelope Cruz stylist hade plockat fram denna pärla från vårkollektionen 1995. Ett härligt statement på en röda matta fylld av nytt, nytt, nytt!

Svarta klänningar var en annan trend – här på tysk-amerikanska skådespelerskan Zazie Beetz, som valde en svartglittrande Thom Browne:

Även Rooney Mara valde svart, cool gotisk look – som ju någonstans är hennes signaturlook – med spets signerad Sarah Burton för Alexander McQueen.

Men den som lyckades ALLRA bäst i kategorin svarta klänning, enligt mig? Det var sydafrikanska skådespelerskan Charlize Theron. Detta är en kolossalt mäktig och vacker klänning från Dior:

På efterfesten svidade hon om till en klassisk statyett-look:

Även ”The Morning Show”-aktuella Reese Witherspoon glittrande i en klassisk partyblåsa på Vanity Fair-efterfesten. Vad tycker ni? Kul eller… Lite trist?

Allt annat än klassisk var Billie Eilish och det MÅSTE man älska. I love it!

Att kliva in på Dolby Theatres röda matta just denna februarikväll, iklädd vit Chanel-outfit stylad med sneakers – det är ändå uppfriskande. Bryter hon klädkoden? Tja. Spelar det någon roll? Nej!

Avslutningsvis, en sista favorit. Och inte BARA för att hon är magnifikt bra i ”Killing Eve”, utan också för att detta är en klänning man blir glad av. Dessutom blev den sågad (!) i flera amerikanska tidningar, som tyckte det var för mycket fluff och för mycket… Av allt. Nä. Jag ger er Sandra Oh!

Och spana in släpet, hur härligt hade det inte varit att bära en sådan här blåsa för en kväll? Nästan så man blir lite sugen på att förnya löftena 2021, när det gått tio år sedan jag gifte mig i en gravidklänning från ASOS, haha.

Foto: Evan Agostini / TT, Richard Shotwell / TT

VILKEN VAD DIN FAVORIT PÅ ÅRETS OSCARSGALA?
Kommentera! Så nyfiken på vad NI tycker!

Exit mobile version